Vanaf Groningen naar Turkije duurder

Oneerlijke concurrentie door vliegtaks
De luchtvaartsector loopt te hoop tegen de vliegtaks.De veel duurdere brandstoftoeslagen zijn geen probleem.

Staatssecretaris Jan Kees de Jager van Financiën en de luchtvaartsector blijven stoeien over de vliegtaks.
De sector dolf het onderspit bij de rechter, maar kan nu toch een kleine overwinning op zijn naam schrijven. Vliegen naar de Canarische Eilanden en Turkije wordt waarschijnlijk minder duur dan het plan was. Deze verre bestemmingen zouden onder het hoge tarief voor lange vluchten van 45 euro moeten vallen. Maar De Jager vindt het verschil met het tarief voor korte vluchten van 11,25 euro te groot, zei hij donderdag tegen de NOS. Hij belooft te bekijken of de vluchten naar Turkije en de Canarische Eilanden onder het lage tarief kunnen vallen, of dat er een tussentarief mogelijk is.

Een belangrijk principieel punt is dat het voor een vlucht naar Turkije zou uitmaken of de toerist vertrekt van Groningen of Maastricht Airport.Vanaf dat laatste vliegveld,dat dichter bij Turkije licht, zou de reiziger net in aanmerking kunnen komen voor het goedkope tarief.

Luchthaven Schiphol zet zoals bekend alle middelen in om de vliegtaks van tafel te krijgen. De luchthaven dreigde dat twaalfduizend banen verloren zullen gaan. Waarop de staatssecretaris aanbood om het Schiphol nog een keertje persoonlijk uit te gaan leggen, omdat de luchthaven niet veel van een economisch onderzoek had begrepen.

Opvallend stil is Schiphol over andere heffingen die minstens zo ingrijpend zijn voor de reiziger. Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM wil de brandstoftoeslag verhogen. Operationeel directeur Pierre-Henri Gourgeon liet deze week in de Franse zakenkrant Les Echos weten dat de huidige brandstoftoeslag ‘nog is gebaseerd op een olieprijs van 90 dollar per vat’. Een vat ruwe olie van 159 liter kostte donderdag 103 dollar.

Sinds januari betalen reizigers bij KLM al 29 euro extra per ticket extra voor vluchten binnen Europa. De toeslag voor intercontinentale vluchten bedraagt zelfs 88 euro per traject.

Bij zulke prijsstijgingen valt de vliegtaks in het niet. Voor zover bekend heeft Schiphol het banenverlies door de brandstoftoeslag nog niet berekend.Bron Volkskrant.nl